Leidse jongeren leren lokaal lobbyen

PvdA-raadsleden Marc Newsome en Martijn Otten in gesprek met de jongerenambassadeurs van King for a Day. Foto: Anna Lakmaker

PvdA-raadsleden Marc Newsome en Martijn Otten in gesprek met de jongerenambassadeurs van King for a Day. Foto: Anna Lakmaker

 

13 april 2017

Leiden - De Tweede Kamerverkiezingen zijn nog maar net achter de rug en de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 is al van start gegaan. Dit is ook hét moment voor organisaties om te beginnen met lobbyen, maar hoe doe je dat eigenlijk? Op woensdag 12 april leerde een groep Leidse jongeren de kneepjes van het lobbyvak. Deze jongeren kunnen nu de belangen van jongeren in de stad behartigen.

De jongeren zijn ambassadeur voor King for a Day, een jongerenplatform dat zich al jaren inzet om de stem van jongeren te laten horen in de gemeente Leiden. “We zien dat jongeren echt ideeën hebben over de stad, niet alleen over thema’s die hen direct aangaan, maar over alles.” aldus Lisette Reuvers van King for a Day. “Met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur hebben we onder ruim 150 jongeren gepeild wat zij belangrijk vinden. Onze jongerenambassadeurs krijgen nu de mogelijkheid om de belangen van al deze jongeren te vertegenwoordigen.” Hiervoor hebben we de hulp ingeroepen van Lobby Lokaal, een nieuw initiatief dat lobbyen op lokaal niveau voor iedereen mogelijk wil maken.

Lobby Lokaal is een initiatief van Mara van Waveren van lobbykantoor Wallaart & Kusse Public Affairs (WKPA). Van Waveren: “Lobbyen kan bijdragen aan het nemen van juiste beslissingen, maar alleen als iedereen de mogelijkheid heeft om te lobbyen. Er zijn mensen, organisaties en initiatieven die minder toegang hebben tot de lobby. Dit komt door een gebrek aan kennis, tijd en geld. Terwijl ook die belangen heel belangrijk zijn voor het maken van een goede afweging. Lobby Lokaal helpt deze groepen om hun stem te laten horen.”

Met een gratis lobbytraining hebben de jongerenambassadeurs handvatten gekregen om hun lobby in de gemeente te beginnen. Ze weten nu precies hoe de gemeente werkt en hoe ze een goede kernboodschap moeten maken. Aan het eind van de training mochten ze hun lobbyboodschap testen op twee PvdA-raadsleden, Marc Newsome en Martijn Otten. Newsome: ‘ik vind het leuk om te zien dat jongeren interessanter vinden dan je soms denkt. Het niveau van de groep was ook erg hoog, ze stelden hele scherpe vragen’.

Met de nieuwe kennis zullen de jongerenambassadeurs de komende tijd langsgaan bij de Leidse politieke partijen om de stem van Leidse jongeren te laten horen. Jongerenambassadeur Yassine Boutahri: ‘ik heb vandaag echt begrepen wat lobbyen inhoudt. Ik dacht eerst dat het een heel gecompliceerde zaak was, maar dat bleek niet zo te zijn.’ Hij hoopt zijn medestudenten op het MBO te enthousiasmeren zich met politiek bezig te houden, want zo stelt hij: ‘je kan echt wat bereiken, ze luisteren echt naar je’.

 

Meer informatie?

Mocht u vragen hebben over Lobby Lokaal en/of de training kunt u mailen naar lobbylokaal@wkpa.nl of contact opnemen met Mara van Waveren. Zij is bereikbaar op 06-57639538.

Mocht u vragen hebben over King for a Day kunt u mailen naar info@kfad.nl of bellen met Lisette Reuvers op telefoonnummer 0623664508.