Justin Koornneef is online strateeg bij campagnebureau BKB, partner van WKPA. Justin houdt zich dagelijks bezig met campagnes op het snijvlak van journalistiek, nieuwe media en communicatie. “Ooit waren dit nog losse componenten binnen een strategie, maar in de afgelopen jaren heb ik dat zien veranderen. Online communicatie is een essentieel onderdeel van een campagne geworden en nu is het de uitdaging om één verhaal te vertellen via de verschillende kanalen.”

Of je sociale media, offline media en lobby met elkaar kunt combineren? Het is wat cliché, maar het kan elkaar zelfs versterken! Het is wel belangrijk dat je van tevoren grotendeels bepaalt waar je welk medium voor gaat gebruiken en welke rol (sociale) media spelen in je strategie.

Voordat je een medium kiest moet je eerst bij jezelf te rade gaan wat je doelgroep is. Mocht je vooral journalisten of opiniemakers willen bereiken, is bijvoorbeeld Twitter voor de hand liggend. Ben je op zoek naar een breder algemeen publiek, dan is wellicht Facebook weer aantrekkelijker.

Naast de doelgroep is je doelstelling van belang. Mocht je verkeer naar je website willen genereren, dat kan dat goed met Facebook of Twitter. Dit is weer lastiger met een visueel medium als Instagram. Er valt dus veel af te wegen en je wilt dan ook nog iets kiezen dat goed bij je past.

Als je een medium hebt gekozen en content gaat plaatsen is het belangrijk dat je bij elk bericht een duidelijk handelingsperspectief voor ogen hebt: wat gaat de gebruiker hiermee doen? Wil je informeren? Moet de gebruiker zich abonneren of een ticket kopen? Het is verstandig om dit concreet en expliciet te maken door bijvoorbeeld te zeggen ‘kijk de hele video’ of ‘deel dit in jouw netwerk’.  

Hou er rekening mee dat de gemiddelde social media-gebruiker eenvoudig langs de post scrolt, dus de content moet snel de aandacht trekken en eenvoudig te begrijpen zijn. Foto’s en video’s zijn vaak opvallender dan stukken tekst. Onthoud ook dat de ontvanger waarschijnlijk op een smartphone zit, dus dat er weinig voor nodig is om langs jouw boodschap te scrollen.
Mocht je meer mensen willen bereiken op sociale media kunnen advertenties je helpen! Dit werkt vooral goed als ze specifiek en strategisch geplaatst worden. Te vaak worden advertenties te breed ingezet, waardoor het meer weg heeft van ‘schieten met hagel’. Je wilt een zo specifiek mogelijke doelgroep samenstellen en dan content creëren die bij hun belevingswereld past. Op die manier haal je er het meeste uit.

Tot slot, ben je bang dat sociale media alleen iets voor je is als je goed bent in het bedenken van hashtags of slogans? Niet gevreesd, deze worden langzamerhand minder belangrijk. Ook op Twitter worden ze niet meer gebruikt zoals vroeger. Waar meerdere tweets over een onderwerp vroeger via een hashtag met elkaar werden verbonden, zijn threads (of in het Nederlands ‘draadjes’) daar nu veel functioneler in.

Fotograaf afbeelding: Marques Malacia
Niels Jongerius