Mette Vreeken heeft een journalistieke achtergrond en is nu adviseur bij WKPA. Zij werkte mee aan de succesvolle campagne #benniebeige van social influencer Rowan Blijd, een campagne voor huidskleurige BH’s in alle huidskleuren. Wat heeft zij geleerd van deze campagne?

Ik heb geleerd dat een campagne valt of staat bij de naam. In het geval van deze campagne vond iedereen de naam Benniebeige al geniaal, omdat het een dosis humor bevat maar tegelijkertijd ook een probleem aankaart. De naam van de campagne was ook de naam van de hashtag, dat was lekker makkelijk. We hadden veel BN’ers en politici van te voren benaderd of ze op de dag van de lancering wilden twitteren met onze hashtag. Hierdoor ging de hashtag al snel rond en lukte het zelfs eventjes om trending te worden. 

Het is essentieel dat een campagne een actie-element bevat. Mensen moeten niet alleen de campagne voorbij zien komen, maar ook daadwerkelijk een call to action hebben. Ze moeten iets kunnen doen. In ons geval was het hun verhaal en/of foto delen met de hashtag. Hierdoor kreeg de campagne veel zichtbaarheid.

Daarnaast is het belangrijk bij een campagne dat mensen zich op een laagdrempelige manier moeten kunnen identificeren met het probleem. In ons geval kon elke vrouw, ongeacht huidskleur, heel goed begrijpen dat het vervelend is dat je geen BH in je eigen huidskleur kan vinden.

Het is ook verstandig om vroegtijdig de media te betrekken bij jouw campagne. Daarbij is het goed om na te denken welk medium past bij de boodschap die jij wil overbrengen. In ons geval was dat de Metro. Met een van hun redacteuren had ik ruim een week voor de lancering al contact, of zij als eerste over de campagne wilden schrijven. Bij media is het vaak ook een domino-effect: bericht één medium over het nieuws, dan volgen anderen vanzelf. Dat was ook bij onze campagne het geval!

Hoewel de campagne een succes was en we veel steun en leuke reacties kregen, was het niet altijd feest. Op social media krijg je ook te maken met negatieve commentaren. Dat vond ik soms even slikken. Toch moet je dat snel achter je laten. 

Meer weten over de lobby van #benniebeige? Kijk dan deze vlog van Rowan Blijd.