Fotograaf: Prisca Visser

Door Myrthe Kusse 

“Ken je dat? Dat je een goed idee hebt, met veel enthousiasme anderen in beweging probeert te krijgen en dan na een tijdje uitgeput tegen een muur loopt? Sta je daar, alleen…. Nou, dat is waar ik om de hoek om kijken. Het liefste net iets eerder, voordat je bent opgebrand. Als je nog energie hebt, maar graag wil weten hoe je die goed kunt verdelen om anderen in beweging te krijgen.” Aan het woord is Kiki Bakker, expert als het gaat om het mobiliseren van mensen. Zij deed ervaring op bij politieke campagnes. Door het inzetten van ambassadeurs, verspreidt de energie zich een olievlek. Haar kennis deelt Kiki nu graag ook met burgerinitiatieven.

“Echte politiek komt van onderaf, en in Amerika noemen ze dat grassroots movements. Ik help bijvoorbeeld Europese politieke partijen om zulke grassroots bewegingen op te zetten, waardoor mensen weer in staat zijn zelf hun stem te laten horen. Dat vind ik echt bijzonder om te mogen doen. De hoeveelheid energie die bij mensen vrij komt als zij zelf weer actief hun omgeving vorm geven is waanzinnig. Dat is vergelijkbaar met burgerinitiatieven. Het is jouw eigen omgeving, dus als je die verantwoordelijkheid neemt kun je mooie dingen doen. En ik help graag mensen in hoe ze dat dan het beste kunnen aanpakken.”

“Om te beginnen moet je idee van iedereen zijn. Jij weet misschien wel hoe je het precies wil hebben, maar als je anderen wilt betrekken, willen zij ook hun bijdrage leveren en meedenken. Houd dus niet vast aan wat jij bedacht hebt, maar laat het initiatief met behulp van anderen groeien. Eigenlijk zo, dat je het niet meer herkent als jouw oorspronkelijke idee.”

Je kunt je initiatief niet alleen uitvoeren, dus zoek je anderen op. Je hebt vooral aanjagers nodig, mensen die anderen ook mee krijgen. Dat zijn jouw ambassadeurs. Vraag daarbij niet aan iemand om bijvoorbeeld penningmeester te zijn omdat jij die toevallig nodig hebt. Kijk eerst eens waar iemand goed in is, wat hij of zij leuk vindt en vraag vanuit die insteek wat iemand voor je kan doen. Zo zorg je dat mensen langer betrokken blijven. Voorkom wel dat je niet alleen maar strategische meedenkers krijgt, je hebt ook doeners nodig!”

“Wat je vaak ziet is dat mensen starten met een Facebookpagina. En dan stokt het al vrij snel. Want wat voor werk moet er gedaan worden en wie kan dat? Zorg dat je dat hele grote idee, dat grote onderwerp, in hele kleine acties vertaalt. Bij kleine concrete acties doen mensen eerder mee omdat ze weten wat ze moeten doen. Je kunt de taken ook makkelijker verdelen. Zo draagt iedereen een steentje bij.”

Allemaal leuk en aardig Kiki, maar politieke partijen hebben geld en burgerinitiatieven vaak nauwelijks. Kiki: “Je hebt echt geen geld nodig. Gek hè? Want reken eens uit, wat kost er allemaal geld? Maak een overzicht en stel jezelf de vraag: Kun je daarvan niet iets aan de mensen om je heen vragen? Je hoeft echt niemand om 100 euro te vragen. Misschien wil een buurman wel gratis broodjes meenemen en iemand anders printpapier. Zo kost het iedereen maar een boodschap extra en verdeel je makkelijk de kleine kosten.”

Kiki vat het mooi samen. “Het allerbelangrijkste is dat je je idee niet van jou afhankelijk maakt, maar dat je anderen echt invloed geeft. Daarnaast komt het verplaatsen in die ander, waarom zou deze persoon jou eigenlijk helpen en kun je vanuit daar redeneren wat je iemand kunt vragen om te doen? Als je dan iemand iets vraagt, maak het concreet, specifiek en zo klein mogelijk. Dat maakt helder wat je verwacht en waar iemand ja op zegt. En qua budget, zorg dat je samen de kosten verdeelt en ook zorgt voor koffie en koek. Niets vervelender als je net uren in de kou hebt geholpen en dan nog je eigen koffie moet zetten ook!”

Meer leren: op 22 februari 2019 geeft Kiki Bakker weer een workshop ‘Mobiliseren’ in Amsterdam. Voor meer informatie kan je contact opnemen via info@kikibakker.nl en 06-11043052. Check ook haar website: www.kikibakker.nl